Dan för dan för dopparedan...

Idag har det verkligen varit fullt ös, har hunnit med allt möjligt. Jag har fixat de sista (nästan sista) julklapparna, varit i stan och överraskat/firat Kerstin som fyllde 75 år i veckan och när jag kom hem bakade jag saltlakritsknäck och slog in alla julklappar. Jag delar med mig av receptet på knäcken nedan. Det är verkligen värt att testa, om man vill variera den traditionella knäcken lite. Förresten, köpte en sprits (på NK) som jag varit på väg att köpa tidigare. Jag tror att det är ett perfekt redskap när man bakar cupcakes och annat. Hoppas den är lika bra som den verkar. 

Saltlakritsknäck
ca 70 st
 
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör
20 st turkisk peppar karameller
några droppar svart hushållsfärg (kan uteslutas)
 
Koka grädde, sirap och socker i ca 30 min (gör kulprovet). Mortla karamellerna. Blanda i smör och karamellkross och fyll sedan i knäckformar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0