Mat är kul

Mat är inte bara gott, det är kul också. Speciellt om jag har lite tid. Helgerna är det extra kul att laga mat. Vardagarna är inte lika roliga. Det ska gå relativt snabbt och ändå vara bra mat och smaka gott. Jag är ingen "falukorv-och-makaroner-mamma". Inget ont om det, men jag är inte speciellt förtjust i det själv, och lagar det därför inte. Jag gillar när mat är nyttig och ser fin ut på tallriken. Idag lagade jag en ny rätt, det var faktiskt ett LCHF-recept (kyckling ajvar). Kände att jag behövde göra något nytt. Superlätt att tillaga och gott också. Vi hade lättkokt broccoli till. Men det är säkert gott med quinoa, bulgur eller ris.



4 port
Kycklingfilé
3 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 msk ajvar relish, stod det i receptet, men jag hade 5 msk (kunde haft mera)
salt, peppar
1 hönsbuljongtärning (jag hade 2)


Skär kycklingen i så stora bitar du vill ha. Stek kycklingen så de får färg. Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Blanda övriga ingredienser och häll över kycklingen. In i ugnen i ca 20-30 min i 220 grader.




Italiensk åt Elvira och jag igår till middag. Färskost örter med Serranoskinka runt, Bresola med blandad sallad, olivolja, parmesan och pinjenötter, tomat och mosarella och sparris. Gott, gott-gotti-gott-gott :-).




Lenas fiskgryta ;-). Den åt vi i lördags. Den här fiskgrytan gjorde jag första gången
för kanske 15 år sedan. Still going strong. Innehåller morötter, purjolök, vitt vin,
ingefära, hummerfond, grädde, chillisås, lax och gräslök. Så simpel och verkligen jättegod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0