God efterrätt

Måste dela med mig av en av mina efterrätter från tjejmiddagen i fredags. Jag gjorde tre små portioner till var och en. Det blev mörk chokladmousse, vaniljpannacotta med hallontäcke och limesocker och sist, men inte minst, vit chokladmousse med polka. Den sistnämnda hade jag inte gjort förut, det var en riktig höjdare. Kommer att göra den flera gånger, garanterat. 

Tjejmiddagen, med 6 härliga gäster, var för övrigt supermysig.

Polkagrismousse med Vit Choklad
6-8 pers

150 g vit choklad av bra kvalitet
2 dl vispgrädde
100 g kesella
1 ägg
10 g polkagrisar
röd hushållsfärg

Krossa polkagrisen till ett fint pulver. Smält chokladen. Vispa grädden. Hur fast du vispar grädden påverkar hur fast moussen blir, så vispa den inte för fast. 

Vispa upp ägget och rör ner chokladen under kraftig omrörning. Rör sedan ner kesellan och se till att det blandas väl. Vänd ner grädden.

Ta några matskedar av moussen och lägg i en egen skål. Tillsätt polkagriskrosset och lite hushållsfärg. Blanda väl och vänd sedan ner denna blandning i den vita. Rör bara lite så att färgerna marmoreras.

Lägg upp eller spritsa moussen i små glas och ställ i kylen före servering, men minst 1 timme.

Jag serverade grövre krossade bitar av polkagrisar uppepå moussen. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0