Vaniljpannacotta med hallontäcke

Jag har fått önskemål om att lägga upp receptet på pannacotta med hallontäcke. Pannacotta betyder kokt grädde och är en italiensk dessert. I morgon ska jag själv göra pannacotta och moussen med vit choklad och polka, som jag la upp recept på härom dagen. Dessa ska med hem till mamma och pappa på julafton. Jag kommer att göra dem i små portioner, det tycker jag är perfekt, då kan man ta en, två eller flera.

Vaniljpannacotta med hallontäcke toppat med limesocker
  • 2 st gelatinblad
  • 5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl strösocker
  • en urgröpt vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker eller 0,5 tsk vaniljpulver (finns i små glasburkar) 
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Koka upp grädde, socker och vaniljsocker/pulver i en kastrull. Om du använder vaniljstång så skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna med en sked och lägg fröna och vaniljstången i kastrullen. Ta upp gelatinet ur vattnet, krama ur dem och rör ner dem i grädden så att det smälter. Låt grädden svalna. Fördela grädden i portionsformar eller glas. När jag gör små portioner, så använder jag små snapsglas i plast. Låt stelna i kylen minst 3 tim. Jag gör dem ofta dagen före. 
 
Servera pannacottan direkt ur formen med bär, finskuren frukt eller med ett "hallontäcke". Jag värmer hallonen i kastrull med lite socker och krossar hallonen mot kanten. När hallonen har svaltnat och pannacottan har stelnat, så portionerar jag ut det uppepå pannacottan. Precis före servering strör jag på limesocker. 
 
Limesocker: tvätta en eller två limefrukter, riv skalet fint, riv endast det gröna på limefrukterna. Blanda skalet med strösocker. Gott som tusan blir det :). 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0