Nutella-semifreddo

Igår fick vi besök av familjen Häggkvist, som stannade till idag. Jag gjorde min fisksoppa till middag, som jag faktiskt lagade första gången för 18 år sedan, still going strong. Så många gånger som vi har ätit ihop under åren och ändå har de missat den.

Till efterrätt gjorde jag semifreddo (som betyder halvfryst på italienska) med nutella. Vi har ätit det hos Görel och Stefan förut. Så himla gott! Lätt att göra är den också. Man behöver bara planera lite, då den ska stå i frysen minst 4 tim före servering. Perfekt att göra den dagen innan.

NUTELLA SEMIFREDDO
ca 10 portioner

2 marängbottnar
4 ägg
2 msk strösocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)

Separera gulor från vitor. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden för sig.

Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna, den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den lite i micron så den blir lite rinnig) så att det blir ränder i smeten. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.

Frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten. Servera med färska jordgubbar till.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0